Őskoros anyagok a Sulineten
2017. március 05. írta: VargaVirág

Őskoros anyagok a Sulineten

Történelemórán gyakran szembesülhetünk azzal, hogy bizonyos tananyagegységek feldolgozására a Nemzeti Alaptanterv nem hagy annyi időt, amennyi szükséges lenne a megfelelő elmélyedéshez, és gyakran pont a tanulók körében népszerű témakörök esnek a tanmenet „áldozatául”. A 10—11 éves ötödik osztályos diákokról például könnyen elképzelhető, hogy az ősemberek érdekes világa jobban megfogja őket, mint az ókori athéni törvényhozás. Mégis kénytelenek a történelemtanárok egy órában „letudni” az őskor történelmét.

A Sulinet oldalán minden tantárgyhoz (sőt, még a szakképző iskolák különféle speciális szakterületi ismereteket tartalmazó tárgyaihoz, pl. a faiparhoz vagy a gépészethez is) rengetegféle online tananyagot találhatunk. A digitális tananyagforrás megtekintését követően leginkább az fogott meg, hogy milyen bő a választék mind a témakát, mind a tananyagok jellegét (térkép, animáció, szöveges leírás, képek, tesztfeladatsorok stb.) tekintve. Amennyiben az iskola infrastruktúrája lehetővé teszi, akár a tanóra menetébe is beilleszthetjük ezeket, de otthoni feldolgozásra, a fordított osztályterem módszerrel dolgozva mindenképpen remekül alkalmasak. Olyan témákkal is színesíthetjük a tanterv szerinti tananyagot, amelyeknek a megtárgyalására időszűke miatt nincs lehetőség, vagy legalábbis nem ilyen jól strukturáltan és összefoglalva: pl. huszártörténelem vagy Afrika történelme a gyarmatosítás előtt.

A bevezető soraimban megfogalmazott gondolataimból kiindulva az őskorral kapcsolatos tananyagforrásokban merültem el alaposabban. A kiválasztott digitális tananyagforrás alkalmazásának hasznát leginkább abban látom, hogy a téma iránt jobban érdeklődő tanulók elmerülhetnek a tananyagban akár otthon is. Azt is nagyon jónak vélem, hogy a nagyobb témán belül olyan kiegészítő altémák is megjelennek a sulinetes anyagban, amelyeket a tankönyv még hírből sem említ meg (pl. egy természeti nép -- a Trobriand-szigetekiek -- ajándékozási szokásai), viszont nagyon is alkalmasak lennének a törzsanyag árnyalására és továbbgondolására, tágabb kontextusban való értelmezésére. Szintén nagyon hasznosnak tartom, hogy kidolgozott fogalmak is tartoznak az egyes altémákhoz, ami azért jó, mert a tankönyvek végén található fogalomgyűjtemény sokszor elég csekély. Kiemelném még az emberré válásról szóló animációkat: a vizuális tanulási stílusú tanulók talán könnyebben megjegyzik az evolúció folyamatát, ha ezeket megtekintik, mint hogyha tankönyvi szövegeket olvasnak vagy tanári magyarázatot hallanak ezzel kapcsolatban.

homo_habilis.png

Képernyőkép az emberré válást megjelenítő animációból (forrás: tudasbazis.sulinet.hu)

A digitális tananyagforrást tehát főképp kiegészítő tananyagként ajánlanám a tanulóknak, esetleg szakkörön vagy versenyfelkészülés során is jól lehetne hasznosítani. Abba a kevés időbe pedig, amit a tanmenet az őskor tanítására megenged, talán bepasszírozható képek és animációk levetítése az órán, esetleg egy csoportmunkában megoldandó feladat, amelynek során a csoportok a Sulinet egy-egy szöveges altananyagát (pl. nők és férfiak szerepe az őskőkorban, őskőkori anyagi kultúra, őskőkori mindennapok, őskőkori társadalom) dolgoznák fel.

A bejegyzés trackback címe:

https://nyitottankritikusan.blog.hu/api/trackback/id/tr412315811

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása