Történelemórán gyakran szembesülhetünk azzal, hogy bizonyos tananyagegységek feldolgozására a Nemzeti Alaptanterv nem hagy annyi időt, amennyi szükséges lenne a megfelelő elmélyedéshez, és gyakran pont a tanulók körében népszerű témakörök esnek a tanmenet „áldozatául”. A 10—11 éves ötödik osztályos diákokról például könnyen elképzelhető, hogy az ősemberek érdekes világa jobban megfogja őket, mint az ókori athéni törvényhozás. Mégis kénytelenek a történelemtanárok egy órában „letudni” az őskor történelmét.
A Sulinet oldalán minden tantárgyhoz (sőt, még a szakképző iskolák különféle speciális szakterületi ismereteket tartalmazó tárgyaihoz, pl. a faiparhoz vagy a gépészethez is) rengetegféle online tananyagot találhatunk. A digitális tananyagforrás megtekintését követően leginkább az fogott meg, hogy milyen bő a választék mind a témakát, mind a tananyagok jellegét (térkép, animáció, szöveges leírás, képek, tesztfeladatsorok stb.) tekintve. Amennyiben az iskola infrastruktúrája lehetővé teszi, akár a tanóra menetébe is beilleszthetjük ezeket, de otthoni feldolgozásra, a fordított osztályterem módszerrel dolgozva mindenképpen remekül alkalmasak. Olyan témákkal is színesíthetjük a tanterv szerinti tananyagot, amelyeknek a megtárgyalására időszűke miatt nincs lehetőség, vagy legalábbis nem ilyen jól strukturáltan és összefoglalva: pl. huszártörténelem vagy Afrika történelme a gyarmatosítás előtt.
A bevezető soraimban megfogalmazott gondolataimból kiindulva az őskorral kapcsolatos tananyagforrásokban merültem el alaposabban. A kiválasztott digitális tananyagforrás alkalmazásának hasznát leginkább abban látom, hogy a téma iránt jobban érdeklődő tanulók elmerülhetnek a tananyagban akár otthon is. Azt is nagyon jónak vélem, hogy a nagyobb témán belül olyan kiegészítő altémák is megjelennek a sulinetes anyagban, amelyeket a tankönyv még hírből sem említ meg (pl. egy természeti nép -- a Trobriand-szigetekiek -- ajándékozási szokásai), viszont nagyon is alkalmasak lennének a törzsanyag árnyalására és továbbgondolására, tágabb kontextusban való értelmezésére. Szintén nagyon hasznosnak tartom, hogy kidolgozott fogalmak is tartoznak az egyes altémákhoz, ami azért jó, mert a tankönyvek végén található fogalomgyűjtemény sokszor elég csekély. Kiemelném még az emberré válásról szóló animációkat: a vizuális tanulási stílusú tanulók talán könnyebben megjegyzik az evolúció folyamatát, ha ezeket megtekintik, mint hogyha tankönyvi szövegeket olvasnak vagy tanári magyarázatot hallanak ezzel kapcsolatban.
Képernyőkép az emberré válást megjelenítő animációból (forrás: tudasbazis.sulinet.hu)
A digitális tananyagforrást tehát főképp kiegészítő tananyagként ajánlanám a tanulóknak, esetleg szakkörön vagy versenyfelkészülés során is jól lehetne hasznosítani. Abba a kevés időbe pedig, amit a tanmenet az őskor tanítására megenged, talán bepasszírozható képek és animációk levetítése az órán, esetleg egy csoportmunkában megoldandó feladat, amelynek során a csoportok a Sulinet egy-egy szöveges altananyagát (pl. nők és férfiak szerepe az őskőkorban, őskőkori anyagi kultúra, őskőkori mindennapok, őskőkori társadalom) dolgoznák fel.